papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paljonko menee aikaa siivoukseen ?
« : 18.10.06 - klo:15:26:02 »
Niih.... tuli taas tehtyä perussivous. Jotain 5 tuntii tässä on tullu hääräiltyä rätti tai joku muu siivousvempele kourassa. Kauankos teillä yleensä menee aikaa viikottain siivouksiin, hoitoihin yms. Itse taidan niihin tarvita jotain 8 - 10 tuntia viikossa 7 lle elukalle. 4 häkkiä ja 14 ruokakuppia tohon mun balettiin kuuluu.
Nyt vaan on kiva fiilis, kun kaikki on siistiä...... ainakin muutaman minuutin

Re: Paljonko menee aikaa siivoukseen ?
« Vastaus #1 : 18.10.06 - klo:17:38:24 »
Täällä on kolme häkkiä ja seitsemän lintua. Ilta siivoukseen meen noin 20min (häkkien siivous) + 15min (imurointi). Siivouksesta on meillä yritetty tehdä helppoa materiaalien ja muiden kikkojen avulla.

Siitä olen tarkka, että lintujen häkit ovat siistejä ja ruokakupit ja juomakupit ovat puhtaat. Jos olohuoneen lattialla on siemeniä niin niistä en ota niin suurta paniikkia :)

« Vastaus #2 : 18.10.06 - klo:21:58:27 »
Jotain 5 tuntii tässä on tullu hääräiltyä rätti tai joku muu siivousvempele kourassa. Kauankos teillä yleensä menee aikaa viikottain siivouksiin, hoitoihin yms.
Nyt vaan on kiva fiilis, kun kaikki on siistiä...... ainakin muutaman minuutin

;D Siivouksiin, hoitoihin yms...... Ynnämuihinsellaisiin! Niinpä... Sinä se tanssit balettia Jussi, minä valssia ison lattiaharjan ja rikkasihvelin varren kanssa kaksi kierrosta joka päivä. Herkän, kevyen, kauniin sifongin sijasta kädessäni heiluu mukana kostea, vanha, ruma riepu. Ja kun valssit on tanssittu ja kavaljeerit pistetty nurkkaan, alkaakin nuo vartiointifirman tehtävät, kun vihreä pikkuhelikopteri pörähtää iloisena ilmojen halki seuranaan valkoinen ja vallaton taitolentäjä valmiina tutkimaan ja tuhoamaan. ;D

Häkit siivoukset... siinä sivussa. Aikaa.... viikossa....  ;D Jaa-a...   Enpä ole kellokorttia työssäni käyttänyt.... ;D

« Vastaus #3 : 18.10.06 - klo:23:13:46 »
siivoukseen, yks iso häkki ja koko kämppä täynnä..... siivoukseen menee noin 3-5 tuntia, riippuu hermoista, sillä!: ku saan yhden huoneen perusteellisesti siivottua lintujen jäljiltä ni on jo jossain muisto seuraamassa...  ::) aikaa mene ja niin ees päin, :P mutta mitäpä emme tekisi lintujemme eteen ku siivoisimme  ;D

häkkien siivous
« Vastaus #4 : 15.06.10 - klo:14:44:16 »
moi! Te joilla on paljon lintuja ja sitä kautta paljon häkkejä, voisitteko kertoa häkkienne lukumäärän,  kuinka usein pesette ne, millä tavalla, kuinka hyvin, millä pesuaineilla, ym. häkeistänne esim. Niiden koko ym. Niin ja miten muuten pesette ison itse tehdyn  häkin? Ensinnäkin kun se on tehty puusta ja kun siinä on jauhe maalatut verkot? Voiko sen esim. Pestä rätillä ym. Hyvin niin ettei tarvitse kuljettaa sitä pesu huoneeseen? Meillä nimittäin pian valmis itse tehty puu kehyksinen häkki (leveys:70cm,pituus:1,20cm,korkeus:1,50cm ja alhaalle jatkuu jalat 50cm, joissa on rullat) jonka verkot jauhe maalaamme koska on kuuma sinkitty verkko. Kiitos jo  etukäteen! =)

Re: häkkien siivous
« Vastaus #5 : 15.06.10 - klo:21:20:21 »
Minulla ei ole paljon häkkejä tai paljon lintuja, mutta minulla on suurehko itsetehty puukehyksinen häkki (130 x 90 x 190) kolmella neitokakadulla, joten pesemiseen voin kaiketi kuitenkin vastata:
Puuosat on vaikeampi pestä koska ne imevät kosteuden sisäänsä, ja vaikka ne pesisi ja kuivaisi ettei puu homehdu, puuhun jää jäljet. Ja puuhan ei saa olla käsitelty esim. kosteuden kestäväksi jos se tulee koukkunokalle sillä koukkunokalla on kiva yleensä järsiä puuta jolloin aine saattaa irrota ::) Joten ensinnäkin likaantumista kannattaa käytännön kannalta miettiä jo rakennusvaiheessa miten sen voi estää, esim. sijoittamalla puurangat verkon ulkopuolelle jolloin kakka ei välttämättä osu puuhun lintujen ollessa häkissä. Lisäksi kehittää muita istumapaikkoja linnuille häkin ulkopuolellekin, kuin istua vain puurangalla häkin tai oven päällä; viereen voi siis laittaa vaikka isosta oksasta tehty lintupuu. :)
Verkko voidaan pesaista vaikka kerran viikossa märällä rätillä ilman mitään pesuaineita. Meillä tuo häkki on ollut kolmella linnulla nyt muutaman päivän eikä ole verkossa yhtäkään kakkaa. Tietysti riippuu linnuista, undulaatithan ovat aika kovia kakkaamaan seinään ;D

Linnun kakka on kyllä siitä kiva pestä (kivempi kuin monella muulla eläimellä) että kakka ei haise, kostuttuaan lähtee usein todella helposti, ja vähän ajan päästä se kovettuu rapsuteltavaksi jollakin pienellä lastalla pois. Mutta jos oikein perusteellinen haluaa olla, joissain hyvin varustelluissa eläinkaupoissa sekä eläinkeskuksen nettikaupassa myydään tarvikkeet verkon puhdistamiseen, sieni ja tarkoitukseen tehty (kuulemma todella hyvä) aine. Käsittääkseni jauhemaalauskin kestää kyllä hyvin jos sen näillä aineilla puhdistaa ja verkko pysyykin puhtaana kun viitsii huitaista sen vaikka kerran/kahdesti kuukaudessa tai aina tarvittaessa. :) Ei pääse kakka tai muu lika/pöly ainakaan kerääntymään jos sen riittävän usein tekee. :D

Vinkki: kannattaa todella pestä lika jo kun pari kakkaa on verkkoon ilmestynyt, muuten työmäärä vain kasvaa ikävästi kunnes verkko on todella likaisen näköinen.. ;)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #6 : 15.06.10 - klo:22:23:41 »
No itsellä on viidellä linnulla (jako ja neljä aikuista amatsonia plus poikaset vielä pöntössä joten ne eivät vielä sotkua aiheuta) kaksi papukaijavillaa, grand palace (pituus162xsyvyys82xkorkeus185cm) ja big ben (100x100x175cm), yksi papukaijavillan tapainen häkki (115x82x185cm) ja itse tehty aviaario, joka muuten vesivaneria mutta etuverkko rosteriverkkoa (230x120x230cm). Niin käytän noiden valmis häkkien pesuun ihan kuumaa vettä, juuriharjaa ja kynsiharjaa, sekä kuivaan ihan pyyhkeellä- puhdasta tulee, mutta aikaa menee muutaman tunti, kun kuura orret ym... Aviaarion ihan sama, että seinät vetelen rätillä ja juuriharjalla, ja verkon samoin, ja aikaa menee se tunnin verran. Pahimmat kuivuneet paskat ja tuoresafkat suihkautan hetivalmiilla tolulla, ja huuhdon sen jälkeen vielä TODELLA hyvin vedellä ja rätillä. Tekokasvit liotan aina yön yli vedessä, ja seuraavana päivänä kuuraan ne vielä suihkun alla. Leluja ja orsia samoin liotan ja sitten kuivaan ensin pyyhkeellä, jonka jälkeen annan kuivua vielä päivän ennen kuin laitan takaisin.

Aikaa tuohon siivoamiseen menee ihan sikana. ja kahden päivän välein sihtaan hiekat, ja pyyhin orret ja pinnat, ja kerran kuussa suursiivo kaikille häkeille, päitsi kultaposkien aviaarioon kun pesivät.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #7 : 17.06.10 - klo:22:15:20 »
Tuntuu että minä pääsen jokseenkin helpolla. Neitokakadut on pieniä isossa tilassa eikä sotke tuoreilla kun ei ne meinaa kelvata. Neljällä linnulla käytössään paperipohjainen 2,5x1,5 metrinen aviaario + loppuhuone, kiipeilypuun alla paperia. Aikaa paperien vaihtoon, virikkeiden vaihtoon yms. menee kerrallaan 1-2h, riippuen jaksaako vielä imuroinnin lisäksi luututa ja kuurata. Meillä on orret sijoiteltu niin, ettei niille tipu kakkaa, joten orsia ei oikeastaan tarvitse kuurata kuin satunnaisesti, ja hyvä niin, koska ne on ruuveilla kiinni seinässä. ::)

« Vastaus #8 : 11.07.10 - klo:17:02:24 »
voinko siis pestä itse tehdyn ison häkin omassa huoneessa omalla paikallaan? miten se sitten pestään ihan kunnolla? pyyhitäänkö rätillä (mikä on kasteltu esim. fairy vedessä) verkot ja puut vain kuumalla vedella ja rätillä, ja samoin alaosa?

« Vastaus #9 : 11.07.10 - klo:17:36:05 »
Isot häkit on melkein pakkokin pestä paikoillaan, koska siirtäminen tarkoittaisi häkin purkamista... Itse pesen häkit paikoillaan, ja käytän ihan kuumaa vettä, juuriharjaa ja kynsiharjaa. juuriharjalla ja vedellä saa hyvin pinnat ja verkot puhtaaksi ja kynsiharjalla hankaan orsista paskat, tuoreruuat yms pois. Sitten vain lopuksi kuivaaminen pyyhkeellä, sillä jos häkin jättää märäksi, niin se kerää kaiken pölyn kiinni kosteaan pintaan. Niin ja loppu viimeksi sitten luuttu käteen ja lattiat ja seinät puhtaaksi.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #10 : 12.07.10 - klo:13:55:51 »
riittääkö jos siivoan undulaatin hakin kerran kuussa niin että suihkutan sitä kuumalla vedellä ja harjaan fairyn kera harjalla?

« Vastaus #11 : 12.07.10 - klo:16:18:26 »
se riittää isoksi siivoukseksi, mutta vain silloin jos pidät huolen muutoin häkin puhdistuksesta ja hygieniasta.. kerran päivässä on pientä häkkiä hyvä siivota, pohjapaperit yms vaihtaa.. jos vain kerran kk siivoat häkin niin ei oo enään kovin terveellistä.. ei sinun eikä lintujen puolesta. Itse siivoisin joka päivä häkin, sekä kerran kaksi isomman siivouksen kuukaudessa.

« Vastaus #12 : 12.07.10 - klo:16:55:55 »
eli on siis hyvä jos kerran kuussa teen ison siivouksen ja vaihdan kerran viikossa alu paperit ja vaikka märällä rätillä pyyhin hakin ala osaa ja sitten myös kerran viikossa pyyhin orsia ja oksia ja pesen ruoka kupit?

« Vastaus #13 : 13.07.10 - klo:08:34:42 »
ruokakupit mieluusti joka päivä... :) ei välttistä pelletti ja siemenkippoja mutta tuoreruoka ja vesikipot ainakin päivittäin.. :)

« Vastaus #14 : 11.08.10 - klo:12:02:40 »
Minulla on 2 undulaattia ja yksi häkki pelkän häkin siivoukseen menee noin 20 minuuttia vien sen suihkutilaan suihkuttelen sen puti puhtaaksi teen sen kerran kk. Kun taas kerran viikossa vaihdan pohjan ja putsailen ympäristöä kun vaihdan pohjan siihen menee noin 10-15 min ei sen enempää imuroin ympäristön kerran viikossa ja orsia putsailen myös.