papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Allergia ja lintu
« : 29.03.09 - klo:12:42:21 »
En oikein tiedä mihin tämän aiheen olisin laittanut, joten pistän tänne.
Lapsella todettiin huonepöly, kissa ja koira allergia, 10 pvän päästä kuullaan, että onko linnulle.
Nyt mietityttää, että jos on allerginen linnulle, että onko täällä sellaisia ketä on allerginen, mutta silti on lintu?
Milloin sillon toimitte jne...

Re: Allergia ja lintu
« Vastaus #1 : 29.03.09 - klo:13:14:48 »
Suoranaista allergiaa ei linnuille, mutta molemmilla vanhemmillani on astma..ja eläimiä sekä lintuja siltikin. Lääkkeet ovat auttaneet tähän. Riippuu pitkälti kait allergian/astman laadusta, pärjääkö vai ei. Lääkärienkin mielipiteet voivat tästä vaihdella, äidille astman puhjetessa ensimmäinen lääkäri sanoi, että kaikista eläimistä pitää hankkiutua eroon, mutta taas toiset lääkärit olivat eri mieltä.

Mutta tosiaan, ei se onneksi automaattisesti tarkoita, että pitäisi luopua. Toivotaan parasta teidän kohdalla :)

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #2 : 29.03.09 - klo:13:45:26 »
Suoranaista allergiaa ei linnuille, mutta molemmilla vanhemmillani on astma..ja eläimiä sekä lintuja siltikin. Lääkkeet ovat auttaneet tähän. Riippuu pitkälti kait allergian/astman laadusta, pärjääkö vai ei. Lääkärienkin mielipiteet voivat tästä vaihdella, äidille astman puhjetessa ensimmäinen lääkäri sanoi, että kaikista eläimistä pitää hankkiutua eroon, mutta taas toiset lääkärit olivat eri mieltä.

Mutta tosiaan, ei se onneksi automaattisesti tarkoita, että pitäisi luopua. Toivotaan parasta teidän kohdalla :)

sanne

Mietein vaan sitä, että kun allergiasta on yleensä aina jos on kyse huonepölystä tai eläin allergiasta tiedossa astma, ettei ihan siihenkään viitsisi ryhtyä.
No sen kuulee 10 pvän päästä  :'(

« Vastaus #3 : 29.03.09 - klo:14:41:13 »
Itselläni on lapsesta saakka ollut eläin- ja huonepöly- ja siitepölyallergia. Koirat, kissat ja hevoset ym. aiheuttavat oireita (aivastelu, nenän tukkoisuus). Ratsastusta olen kuitenkin nuorempana harrastanut Zyrtecin voimalla. Edellisinä vuosina olen aloittanut allergialääkityksen maalis-huhtikuussa kun katupöly- ja siitepölykausi alkaa. Lintuja on ollut ala-asteiästä lähtien. Nyt minulla on menossa "toinen aalto" lintujen kanssa. Välissä oli yli 10 vuoden tauko, eivätkä oireet pahentuneet/parantuneet. Hieman pelotti kyllä laittaa harmaajako, kun pölypalloksi mainostettiin. Mutta Kallestakaan ei ole mitään oireita. Pidän tätä lintuharrastusta eräänlaisena siedätyshoitona. Jos oireita alkaa tulemaan linnuista, ajattelen että eiköhän nuo oireet kumota muutenkin olemassa olevalla Kestinellä. Ja:  tuleepan imuroitua pakostakin tiheämmin. Linnut eivät ole/käy makuuhuoneessa, jossa ihme kyllä tuntuu että aivastelen kaikista eniten  :)
Mutta summasummarum: kaikkihan riippuu varmaan minkäasteinen allergia on. Tiedän monia allergiaperheitä, jotka ovat hankkineet  esim. villakoiran tai bichon frisen.
~kristiina~

« Vastaus #4 : 29.03.09 - klo:14:59:50 »
Minun pojallani on paha allergia siitepöly, eläin, ruoka ym. allergia ja hän kun tulee kotiin käymään, niin ei pysty ku olee pari tuntia meillä. Miehelläni on taas astma ja ei ole juurikaan ongelmia. Pölyt pitää useammin pyyhkiä ja imuroin 3kertaa viikossa. Ja tietysti on sit kunnon ilmanpuhdistin. Kaipa se on niin yksilöllistä tuo astma ja allergiat yleensä.

-Susa-

« Vastaus #5 : 29.03.09 - klo:15:16:29 »
Hei vaan!
Mitenkähän tuo on tuon ilmanpuhdistimen kanssa? Auttaisiko se lintujen kanssa elämistä? Nimittäin minulla on kans tuota nenäntukkoisuutta ja nuhaa koko ajan sekä 2 neitsikkaa ja pikkuara. Pitäisikö ilmanpuhdistin oireet poissa jos sellaisen hankkisin? Toiveikkaasti ajattelee hän...

« Vastaus #6 : 29.03.09 - klo:15:41:12 »
Ilmanputsarista varmastikin on hyötyä, minulla sellainen hurisee yötä päivää olohuoneen (jossa 4 lintua) oviaukossa. Toki ilmanputsari täytyy puhdistella useasti. Itselläni putsari on vuodelta miekka ja kirves, mutta pelittää hyvin.
~Kristiina~

« Vastaus #7 : 29.03.09 - klo:17:13:16 »
Meillä on niin pieni kämppä ettei ole sellaista tilaa missä lintu ei olisi. Hitsi, tämä on todella vaikeeta :'(
Meillä on ilmanpuhdistaja sekä ilmankostutin, mutta lapsi jolla on pölyallergia, semmoisessa huushollissa ei saa olla ilmankostuttajaa.
Toivotaan vaan ettei ole lintu allergiaa :)

« Vastaus #8 : 29.03.09 - klo:18:06:37 »
Olen käynyt elämäni aikana kolme kerta pistelytestissä. Ensimmäisellä kerralla minun todettiin olevan allerginen höyhenille. Se ei estänyt minua hankkimasta myöhemmin lintuja, koska valmistauduin vaikka napsimaan pillereita sen eteen. Nyt kun noin vajaa vuosi sitten kävin uudestaan testissä, en ollutkaan enää höyhenille allerginen. Verinäytteestä otettiin vielä erikseen 'papukaija', ja sekin oli negatiivinen. Eli kun omistin kolmisen vuotta lintuja (mm. kaksi äärimmäisen pölyävää isoa kakadua), allergia hävisi. Toki siivotessa nenä menee vähän tukkoon, mutta normaalisti ei ole ollenkaan tukala olo, toisin kuin esim. kissataloudessa, vaikka koko kissaa ei näkyisikään (olen siis myös mm. kissalle allerginen).
Pölyallergia lienee kuitenkin hiukan eri tilanne, ja herkistää taatusti enemmän lintujen pölylle kuin varsinainen höyhenallergia. Meillä ei ilmanputsaria ole koskaan ollut, mutta se varmaan parantaa ilmanlaatua ja kerää sitä pölyä. Ahkera siivoaminen voi pitää oireita kurissa, mutta lintujen pöly ja höyhenet kulkeutuvat kyllä tehokkaasti joka paikkaan, ettei riitä pelkän häkinalustan imuroiminen.

« Vastaus #9 : 29.03.09 - klo:20:27:02 »
Juu, hankintalistalle ilmanpuhdistin. En kyllä linnuistani suosiolla luovu :P
Palstoilla on kauheesti kehuttu tuota Elixairia, mutta käykö joku halvempi vekotinkin?? Esim. Citarissa olis Philips vekotin nyt tarjouksessa. Onko kellään kokemusta onko se hyvä vai onko tuo Elixair ainut vaihtoehto lintutalouteen??? Tuota pientä lintupölyä leijailee siis aivan tolkuttoman paljon lintujen huoneessa, ei ihme että on nenä tukossa koko ajan :(

« Vastaus #10 : 29.03.09 - klo:22:43:50 »
Juu, hankintalistalle ilmanpuhdistin. En kyllä linnuistani suosiolla luovu :P
Palstoilla on kauheesti kehuttu tuota Elixairia, mutta käykö joku halvempi vekotinkin?? Esim. Citarissa olis Philips vekotin nyt tarjouksessa. Onko kellään kokemusta onko se hyvä vai onko tuo Elixair ainut vaihtoehto lintutalouteen??? Tuota pientä lintupölyä leijailee siis aivan tolkuttoman paljon lintujen huoneessa, ei ihme että on nenä tukossa koko ajan :(

Ehdottomasti kannattaa! Meillä on 6 isompaa ja 4 pienempää tipua lintuhuoneessa..ja siellä 3 ilmanputsaria...puhdistan ne yleensä viikottain ja täytyy kyllä sanoa, että aika järkky se pölyn määrä, mitä niistä lähtee(varsinkin jakohäkin vierellä). Ilman en olisi ja lintujenkin kannalta tämä on hyvä :) E on hyvä, mutta itselläni on phillipsin, joista 2 olen löytänyt ihan kirpparilta hyväkuntoisina kympin hintaan.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #11 : 30.03.09 - klo:10:32:16 »
Olen käynyt elämäni aikana kolme kerta pistelytestissä. Ensimmäisellä kerralla minun todettiin olevan allerginen höyhenille. Se ei estänyt minua hankkimasta myöhemmin lintuja, koska valmistauduin vaikka napsimaan pillereita sen eteen. Nyt kun noin vajaa vuosi sitten kävin uudestaan testissä, en ollutkaan enää höyhenille allerginen. Verinäytteestä otettiin vielä erikseen 'papukaija', ja sekin oli negatiivinen. Eli kun omistin kolmisen vuotta lintuja (mm. kaksi äärimmäisen pölyävää isoa kakadua), allergia hävisi. Toki siivotessa nenä menee vähän tukkoon, mutta normaalisti ei ole ollenkaan tukala olo, toisin kuin esim. kissataloudessa, vaikka koko kissaa ei näkyisikään (olen siis myös mm. kissalle allerginen).
Pölyallergia lienee kuitenkin hiukan eri tilanne, ja herkistää taatusti enemmän lintujen pölylle kuin varsinainen höyhenallergia. Meillä ei ilmanputsaria ole koskaan ollut, mutta se varmaan parantaa ilmanlaatua ja kerää sitä pölyä. Ahkera siivoaminen voi pitää oireita kurissa, mutta lintujen pöly ja höyhenet kulkeutuvat kyllä tehokkaasti joka paikkaan, ettei riitä pelkän häkinalustan imuroiminen.

Pojalle tehtiin pisto testi (prick-testi) sekä verikokeet, ja verikokeitten tuloksesta näkee sitten, että onko lintu allergiaa.
Pölyallergia on siitä huono, kun lintu lentää, niin myös huonepöly pöllyää kunnolla.
Olen normaalistikkin siivonnut noin 3 kertaa viikossa, myös pölyjen pyyhiminen. Sitä täytyy nyt lisätä.
Täällä nyt sitten jännitetään mitkä on tulevat tulokset.
Ja äitinä minua kovasti mietityttää luonnollisesti, että jos on allerginen niin olenko valmis riskeeraamaan, että lapselle voi puhjeta astma.

« Vastaus #12 : 30.03.09 - klo:11:31:31 »
Itsekin pelkäsin, että minulle puhkeaa astma lintujen vuoksi, mutta nyt olen jo luottavaisin mielin, ettei se enää puhkea, kun allergiakin on hävinnyt.
Se on tietysti iso riski, mutta riippuu paljolti juuri siivoamisesta, lintujen määrästä ja ihmisyksilöstä, kuinka herkästi se astma sitten puhkeaa, vai puhkeaako ollenkaan. Makuuhuoneissa (ts. lapsen huoneessa) ei lintuja kannata pitää, jotta altistus jäisi mahdollisimman vähäiseksi.
Itse syön melkein jatkuvasti allergialäkkeitä (Kestine) ihottumaani, en niinkään lintujen takia. Mutta se varmaan auttoi kyllä pääsemään eroon allergiasta.

« Vastaus #13 : 30.03.09 - klo:12:12:35 »
Itsekin pelkäsin, että minulle puhkeaa astma lintujen vuoksi, mutta nyt olen jo luottavaisin mielin, ettei se enää puhkea, kun allergiakin on hävinnyt.
Se on tietysti iso riski, mutta riippuu paljolti juuri siivoamisesta, lintujen määrästä ja ihmisyksilöstä, kuinka herkästi se astma sitten puhkeaa, vai puhkeaako ollenkaan. Makuuhuoneissa (ts. lapsen huoneessa) ei lintuja kannata pitää, jotta altistus jäisi mahdollisimman vähäiseksi.
Itse syön melkein jatkuvasti allergialäkkeitä (Kestine) ihottumaani, en niinkään lintujen takia. Mutta se varmaan auttoi kyllä pääsemään eroon allergiasta.

No, täytyy tässä nyt rauhallisesti odottaa, että mikä on tulos ja sitten vasta mietitään.

« Vastaus #14 : 30.03.09 - klo:12:58:28 »
Ja äitinä minua kovasti mietityttää luonnollisesti, että jos on allerginen niin olenko valmis riskeeraamaan, että lapselle voi puhjeta astma.

Tuo on kieltämättä iso asia. Toki oman terveytensä riskeeraaminen on täysin oma päätös, mutta mielestäni lapsen kohdalla tulisi tulla siihen ratkaisuun, joka on lapsen terveyden kannalta paras. Vaikka harrastus olisi miten rakas, niin en minä ainakaan voisi ottaa sitä riskiä, että oma lapsi kärsisi lopun ikäänsä astmasta, ellei hän olisi jo sen ikäinen, että voisi itse olla päätöksenteossa mukana, eikä tällöin haluaisi linnuista luopua. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen tosin koskaan joudu.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)