Olen käynyt elämäni aikana kolme kerta pistelytestissä. Ensimmäisellä kerralla minun todettiin olevan allerginen höyhenille. Se ei estänyt minua hankkimasta myöhemmin lintuja, koska valmistauduin vaikka napsimaan pillereita sen eteen. Nyt kun noin vajaa vuosi sitten kävin uudestaan testissä, en ollutkaan enää höyhenille allerginen. Verinäytteestä otettiin vielä erikseen 'papukaija', ja sekin oli negatiivinen. Eli kun omistin kolmisen vuotta lintuja (mm. kaksi äärimmäisen pölyävää isoa kakadua), allergia hävisi. Toki siivotessa nenä menee vähän tukkoon, mutta normaalisti ei ole ollenkaan tukala olo, toisin kuin esim. kissataloudessa, vaikka koko kissaa ei näkyisikään (olen siis myös mm. kissalle allerginen).
Pölyallergia lienee kuitenkin hiukan eri tilanne, ja herkistää taatusti enemmän lintujen pölylle kuin varsinainen höyhenallergia. Meillä ei ilmanputsaria ole koskaan ollut, mutta se varmaan parantaa ilmanlaatua ja kerää sitä pölyä. Ahkera siivoaminen voi pitää oireita kurissa, mutta lintujen pöly ja höyhenet kulkeutuvat kyllä tehokkaasti joka paikkaan, ettei riitä pelkän häkinalustan imuroiminen.