papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puun hakeminen luonnosta
« : 15.09.08 - klo:23:53:32 »
Ajattelin siis hakea viereisestä metsästä sopivan kokoisen  puun linnuille häkkiin. Mitä ei saisi linnuille tuoda tai mikä on myrkyllistä neitokakaduille tai jotenkin haitallista ja yms? ???

Re: Puun hakeminen luonnosta
« Vastaus #1 : 16.09.08 - klo:09:56:42 »
Sopivia ovat mm. pihlaja, leppä, haapa, paju, koivu ja hedelmäpuut. Haitallisiksi lehtipuista on tituleerattu tuomi ja tammi, havupuissa taas on usein inhottavaa pihkaa. Oksat pitää poimia paikasta, jossa ei ole käytetty hyönteismyrkkyjä (esim. omenapuissa), eikä oksia saa poimia liian läheltä vilkasta autotietä (saasteet).

« Vastaus #2 : 16.09.08 - klo:12:38:24 »
Puut kannattaa huuhdella kuumalla vedellä.
Harmaapapukaija, senegalinkaija, 4 undulaattia ja 5 neitokakadua.

« Vastaus #3 : 16.09.08 - klo:14:03:13 »
Tuossa on varmaan järkeä....huuhdella kuumalla vedellä.Itse en kyllä niin oikein voi tehdä.Ei tule hanasta vettä kun ei ole hanaa.Keittämään vettä en ole ruvennut oksien tähden.Piha on kaukana autotiestä,mutta luonnontirpat tietenkin käyttävät oksia ja puita.....varmuuden vuoksi olisi varmuuden vuoksi,mutta kyllä meidän linnut nyt ovat kuin luonnossa kaikin tavoin.Liekö hirmu huono juttu? :P
"Pieni lintu virvoittuu pisarastakin..."

« Vastaus #4 : 16.09.08 - klo:14:28:59 »
Tuossa on varmaan järkeä....huuhdella kuumalla vedellä.Itse en kyllä niin oikein voi tehdä.Ei tule hanasta vettä kun ei ole hanaa.Keittämään vettä en ole ruvennut oksien tähden.Piha on kaukana autotiestä,mutta luonnontirpat tietenkin käyttävät oksia ja puita.....varmuuden vuoksi olisi varmuuden vuoksi,mutta kyllä meidän linnut nyt ovat kuin luonnossa kaikin tavoin.Liekö hirmu huono juttu? :P

Eihän tuo nyt niin vakavaa, eihän niitä ole luonnossakaan kukaan kuuraamassa. :) Eikä lemmikkien tulisikaan elää steriilissä kuplassa kaikilta eliöiltä suojattuina. Kunhan silmäilee ettei ota semmoisia oksia joissa on luonnonlintujen ulosteita...

« Vastaus #5 : 16.09.08 - klo:15:46:05 »
Saako muuten pähkinäpuuta käyttää kun tuolla talon alapuolella metsässä kasvaa tosi paljon ja se olis niin hyvää kun ne on suoria ja hyviä orsia.

Simppa
"This is my life"

« Vastaus #6 : 16.09.08 - klo:21:18:44 »
Noinhan minäkin ajattelen..ei missään kuplassa.Mutta totta kai ymmärrän,että jo asumisen tähden puu pestään paremmin olohuoneessa eläville linnuille kuin meidän "karjakeittiöläisiin." ;D
Millainen puu on pähkinäpuu?Asun maalla (n.1kk ;))enkä tunne ko.puuta.Entä mikä on tammen osuus linnuille?Muistanko väärin,ettei pidä antaa lintujen nakertaa?Vien vain niitä oksia joita tiedän olevan varmoja juttuja.Ps.voin tietysti hakea ko.kasvillisuus osion.  :P

« Vastaus #7 : 17.09.08 - klo:08:14:57 »
.Entä mikä on tammen osuus linnuille?

Itse ainakin muistelen ettei tammea suositella linnuille...

« Vastaus #8 : 20.09.08 - klo:22:35:08 »
Albanat: no pähkinäpuu on semmonen puu ;D. No Pähkinä puusta mulle ainakin tulee mieleen puuvartinen bambu koska se on aika suora( tietysti oksia on ylempänä). Siinä on semmoset leveet aika isot lehdet ja sitten syksysin tulee tietysti pähkinöitä :). Niitä kasvaa täällä päin aikas paljonkin näissä sekalehdoissa ihan luonnonvarsena...et oo välttämättä nähnykkään näitä koska ei ihan joka paikassa kasva ;).
Mutta googletappa vaikka niin löydät varmaan kuvia jos kiinnostaa.

Simppa
"This is my life"

« Vastaus #9 : 20.09.08 - klo:23:03:24 »
Kiitos,Simo...taidan googelttaa heti...mä mielsin kanstanjoita..niitä on...ja en vielä paljon tunne kuin perinteiset puut,vaikka asun nykyisin siellä,siis metsässä ja pellolla jne.(talossa kuitenkin) vasta pari kuukautta. ;D

« Vastaus #10 : 28.02.09 - klo:04:42:55 »
Mitä mieltä oeltte käykö orapihlaja linnuille? eläinlääkäri oli sitä mieltä että käy... muutoinki käytössä on vain luonnon orsia hopeapajusta mm saa hyviä eripaksuisia ja suoria oksia (jos haluaa suoria) sit normi pajua on kans.. Tammi ei kävis?, hmm voiks olla syynä se että se sisältää sitä jotain happoa tms ainetta jonka on todettu kovettavan nisäkkäiden löysä vatsa.. voi olla.. voiks tammenterhoja sit syöttää millekkään linnuille, onks joku syöttänyt?
^^^pelatkaa rahapelejä ja syökää kakkua!*^^

« Vastaus #11 : 28.02.09 - klo:18:12:44 »
Mitä mieltä oeltte käykö orapihlaja linnuille?

Meillä on ainakin osa orsista orapihlajaa, kun laitettiin pensasaitaa matalammaksi, oli kätevä siinä samalla ottaa talteen. Ainakin kaverin "kasvitieteilijä" äiti (en tiedä oikeaa ammattinimikettä ;D) sanoi orapihlajan olevan ihan turvallinen jyrsittävä. Piikit olen itse leikannut kuitenkin pois.

« Vastaus #12 : 02.03.09 - klo:04:34:33 »
 ;D ok, hyvä niin!  jaa olisko ollut puutarhuri tai hortonomisko : DD  hmm, vaahtera hyvä? leppä ei, se tummuu ja on aika hauras puuaines + homehtuu (jos sumuttelee usein)...  Omenapuista saa isoille papukaijoille hyviä "halkoja" joita voi sit palotella nokalla..

Hmm, desifioitteko tms niit oksii kun tuotte niitä ulkoa?  Mä oon pitänyt saunassa +60-100c niitä pariinkertaan enne käyttöä ja isot oksat sit puukolla kuorinut ja pessyt...  Täällä luonnonlintuja kuolee johonkin kuputulehdukseen juurikin nyt aikapaljon, siksi toi varotoimi... kuitenki niit luonnonlintuja peippoja jne pomppii noiss apuissa aikaspaljon kun ruokaakin saavat..
^^^pelatkaa rahapelejä ja syökää kakkua!*^^

« Vastaus #13 : 02.03.09 - klo:10:36:15 »
Älkää unohtako haapaa. Hyvä ja nopeakasvuinen(tekee myös juurivesoja paljon). On myös sopivan pehmeää nokalle, joten sitä on hyvä jyrsiä ja kuoria. Itse käytän koko parvelle haapaa aina kun mahdollista, rakastavat sitä :)

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #14 : 02.03.09 - klo:10:44:09 »
Meillä orsina ollut pihlajaa ja hyvin on toiminut, ne pesen kuumassa suihkussa ja harjalla hankaan näin talvella, kesällä saunan kautta. Ajanvietteeksi haen puskan pajunoksia, jotka huuhtelen kuumalla vedellä ennen häkkiin laittoa. (näin talvella, kesällä saunan kautta ja vesisuihkun/harjaus). Omat omenapuut on istutettu vasta viime kesänä joten niistä ei varmaan muutamaan vuoteen orsimateriaali tule ;).